Pripomeňme si Národné priority rozvoja sociálnych služieb do roku 2013 , ktoré MPSVR SR predstavilo v júni 2009. Sú nimi:
1. Podpora zotrvania klienta v prirodzenom prostredí rozvojom terénnych sociálnych služieb
2. Rozvoj ambulantných sociálnych služieb a pobytových sociálnych služieb v zariadení s týždenným pobytom
3. Zvýšenie kvality a humanizácia poskytovaných sociálnych služieb prostredníctvom rekonštrukcie, rozširovania, modernizácie a budovania zariadení sociálnych služieb
4. Vzdelávanie zamestnancov v oblasti sociálnych služieb.
2. Rozvoj ambulantných sociálnych služieb a pobytových sociálnych služieb v zariadení s týždenným pobytom
3. Zvýšenie kvality a humanizácia poskytovaných sociálnych služieb prostredníctvom rekonštrukcie, rozširovania, modernizácie a budovania zariadení sociálnych služieb
4. Vzdelávanie zamestnancov v oblasti sociálnych služieb.
Zodpovednosť za sociálne služby má miestna a regionálna samospráva. Ak chce štát, vláda alebo ministerstvo presadiť zásadnú zmenu systému, musí okrem priorít definovať aj podporné nástroje, ktoré budú motivovať zodpovedných k tomu, aby sa pre zmenu rozhodli a realizovali ju. Konštatujeme, že stimuly, ktoré boli, sú a ešte budú k dispozícii, nepodporujú priority na prvých dvoch miestach (nechajme pre túto chvíľu bokom určitú mieru nekonzistentnosti priorít, o ktorých na výročnej konferencii SocioFora hovoril v Banskej Bystrici Slavomír Krupa – pozri www.socioforum.sk).
V programovom období 2007 – 2013 máme v Regionálnom operačnom programe k dispozícii 270 miliónov € na skvalitnenie a rozšírenie infraštruktúry pre sociálne služby. Ako sme ich doteraz využili?
Tabuľka: Schválené finančné príspevky z ROP na infraštruktúru sociálnych služieb pre verejných (VP) a neverejných poskytovateľov (NP) v € (2009 – 2010)
Počet podporených VP | Výška príspevkov pre VP | Počet podporených NP | Výška príspevkov pre NP | Počet podporených zariadení spolu | Príspevky spolu | |
Existujúce služby pre deti | 5 | 5 213 859 | 4 | 2 523 030 | 9 | 7 736 889 |
Nové služby pre deti | 1 | 1 275 031 | 1 | 2 564 378 | 2 | 3 839 409 |
Služby pre deti spolu | 6 | 6 488 890 | 5 | 5 087 408 | 11 | 11 576 298 |
Existujúce služby pre dospelých | 49 | 70 968 415 | 24 | 15 075 105 | 73 | 86 043 520 |
Nové služby pre dospelých | 15 | 24 011 752 | 28 | 60 549 773 | 43 | 84 561 525 |
Služby pre dospelých spolu | 64 | 94 980 167 | 52 | 75 624 878 | 116 | 170 605 045 |
Služby spolu | 70 | 101 469 057 | 57 | 80 712 286 | 127 | 182 181 343 |
Schválené nenávratné príspevky predstavujú 67,5 % celkovej sumy vyčlenenej na toto obdobie.
Jedinou lastovičkou medzi schválenými projektmi je projekt Komunitného multifunkčného centra – KOMUCE, ktorý podal Mestský úrad Banská Bystrica. Celkové výdavky predstavujú 2 058 780 €. Podľa autorky projektu Márie Filipovej, najťažším orieškom pri spracovaní projektu komunitného centra bolo naplniť stanovené kritériá, pretože boli jednoznačne zamerané na hodnotenie projektov inštitucionálnej starostlivosti. Tie kritériá, na ktoré SocioFórum od schválenia ROP opakovane poukazovalo a žiadalo MPSVR a MVRR zmeniť ich (pozri: www.socioforum.sk).
Netreba však zúfať, pretože v ROP je ešte stále takmer 90 miliónov €. Treba rázne konať, vypracovať „Program podpory terénnych a komunitných služieb“, presvedčiť Európsku komisiu o potrebe zmeniť indikátory hodnotenia projektov a pustiť sa do práce. Bývalý komisár Vladimír Špidla zanechal v EK „Správu ad hoc expertnej skupiny o premene inštitucionálnej starostlivosti na služby založené na komunite“. V správe sa odporúča, aby EK nepodporovala zo štrukturálnych fondov rekonštrukcie a výstavbu zariadení inštitucionálnej povahy, ale naopak, aby podporila deinštitucionalizáciu služieb. Takže šanca na úspech tu je.
Druhým nevyužitým zdrojom podpory terénnych a komunitných služieb sú štátne dotácie na sociálne bývanie. Bývanie je prvým predpokladom pre poskytovanie terénnych a komunitných služieb pre ľudí, ktorí sú odkázaní na pomoc. Pôjde v podstate o podporované bývanie - tak pre rodiny a jednotlivcov, ktorí sa usilujú dostať z krízovej životnej situácie, ako aj pre seniorov a osoby so zdravotným postihnutím.
Práve v tomto čase schvaľujú poslanci NR SR návrh zákona o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní. Sociálne bývanie bude v zákone definované po prvýkrát. Pri striedaní vlád prešiel návrh zákona legislatívnym procesom bez väčšej odozvy. Slovenská sieť proti chudobe otvorila diskusiu na poslednú chvíľu, keď bol návrh zákona už v parlamente.
Zákon vymedzuje sociálne bývanie v § 20 nasledovne:
“Sociálne bývanie je bývanie obstarané s použitím verejných prostriedkov určené na primerané a ľudsky dôstojné bývanie fyzických osôb, ktoré si nemôžu obstarať bývanie vlastným pričinením a spĺňajú podmienky podľa tohto zákona. Sociálne bývanie je aj bývanie alebo ubytovanie financované s použitím verejných prostriedkov a poskytované v rámci starostlivosti podľa osobitných predpisov.”
Napríklad zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 317/2009 Z. z.
A je tu opäť nastražená pasca. Ak nedáme pozor, budú sa z prostriedkov štátneho rozpočtu budovať nové detské domovy a domovy sociálnych služieb. Zákon by nemal podporovať celoročné ubytovanie v zariadeniach sociálnych služieb. Mal by podporovať vytváranie sociálnych služieb komunitného typu, ako sú rehabilitačné stredisko, zariadenie podporovaného bývania, zariadenie núdzového bývania, domov na pol cesty, a pod. Bude teda potrebné precizovať podmienky získania dotácie práve s prihliadnutím na národné priority.
Slavomír Krupa vo svojom príspevku v Banskej Bystrici hovorí:.
“Preto je z nášho pohľadu riziková hlavne nejednoznačnosť, resp. dvojznačnosť národných priorít, ktoré sa na jednej strane hlásia k razantným zmenám potrebným pre rozvoj sociálnych služieb a zároveň ponechávajú pootvorené dvierka pre tradičné postupy.”
Som presvedčená, že spomínané riziko najlepšie odstránime vypracovaním konkrétnych programov, vrátane podporných nástrojov. Ako sa vám pozdáva nasledovný zoznam úloh?
1. Vypracovať vzájomne previazaný „Program rozvoja terénnych a komunitných služieb“ a „Program deinštitucionalizácie služieb“ spolu s definovaním podporných nástrojov na ich realizáciu
2. Požiadať EK o zmenu kritérií pre čerpanie prostriedkov na sociálnu
infraštruktúru, aby mohli byť podporené programy uvedené v bode 1 – 88 miliónov €
3. Poskytnúť poradenstvo pri príprave pilotných projektov
4. Ustanoviť expertnú skupinu pre posudzovanie a monitorovanie projektov
2. Požiadať EK o zmenu kritérií pre čerpanie prostriedkov na sociálnu
infraštruktúru, aby mohli byť podporené programy uvedené v bode 1 – 88 miliónov €
3. Poskytnúť poradenstvo pri príprave pilotných projektov
4. Ustanoviť expertnú skupinu pre posudzovanie a monitorovanie projektov
Skôr ako ministerstvo zostaví pracovnú skupinu pre aktualizáciu Národných priorít a tvorbu programov, ponúkame 3. Fórum poskytovateľov služieb začiatkom januára ako priestor pre burzu nápadov. Tvorivosti a inovatívnosti sa medze klásť nebudú. Veď ide o budúcnosť.
Helena Woleková
SOCIA – nadácia na podporu sociálnych zmien
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára